سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
در قلمرو سکوت
خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من....ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 37
کل بازدید : 191616
کل یادداشتها ها : 79
خبر مایه

موسیقی


دورخیز رمان نویسان برتر جهان برای جایزه پولیتزر 2009

عصر معصومیت» از رمان های برجسته جهان و بزرگترین و عظیم ترین رمان «ادیت وارتون»محسوب می‌شود که در سال 1920 به رشته تحریر درآمد. دستمایه اصلی این کتاب ،عشق است که البته با مسائل اجتماعی و تراژیک فراوانی عجین شده است. این کتاب به داستان زندگی وکیلی به نام«نیولند آرچر» می‌پردازد. زندگی آرچر که خود را برای ازدواج با نامزدش «می ولاند»آماده می کند ، با ورود«کنتس اولنسکا»دختر عموی «می» دستخوش تغییر و تحول می شود. «اولنسکا» پس از طلاق گرفتن از همسرش که یک کنت لهستانی است، زندگی مرفه و بی دردسری را می گذراند و البته دلبسته «آرچر» می شود. به این ترتیب رفتار «آرچر» تغییر می کند و بین انتخاب زندگی مرفه و سرشار از عشق و معصومیت سرگردان می شود. این مثلث عشقی ،در سال 1921 برنده جایزه پولیتزر شد و نام «ادیت وارتون»به عنوان نخستین زن برنده جایزه پولیتزر برای همیشه در تاریخ ادبیات جهان باقی ماند.
«یکی از ما» دیگر رمان برجسته برنده جایزه پولیتزر است که به قلم «ویلاکیتر» در سال 1922 خلق شد. این کتاب،داستان سرگردانی و کشمکش های روحی سرباز جوانی در جبهه های جنگ فرانسه را در آستانه جنگ جهانی اول نقل می‌کند. او در میدان جنگ به گذشته پرتلاطم خود فکر می کند و خود را قربانی عقاید متعصبانه پدر و مادرش می داند. او که فرزند یک کشاورز است،کودکی پرکاری داشته و در ازدواجش نیز شکست می خورد. همین مسایل او را ترغیب می کند تا در ارتش آمریکا ثبت نام کند و جبهه های جنگ را بر خانه ترجیح دهد.«ویلا کیتر»با الهام از نامه های دوران جنگ پسرعمویش ،این رمان را نوشت و در 1923 به عنوان دومین زن برنده پولیتزر، موفق به دریافت این جایزه ارزنده برای اثر جاودانه اش شد. 
کتاب«خیلی بزرگ»نوشته «ادنا فربر» در سال 1924 است.در این کتاب،زنی جوان به نام «سلینا» تصمیم می گیرد شغل معلمی را انتخاب کند و سرانجام با اقامت در مزرعه خانواده «پل»،کار خود را آغاز می کند. او «رالف جوان»، پسر خانواده را تشویق می کند تا به دنبال علاقه اش که هنر است برود. رالف نیز برای رسیدن به آرزوهایش راهی ایتالیا می شود. سلینا پس از ازدواج، صاحب فرزندی چاق می شود که مردم او را خیلی بزرگ صدا می زنند.پس از مرگ همسرش،سلینا مجبور می شود به تنهایی در مزرعه کار کند .پسرش نیز به دنبال تحصیل می رود ولی به موفقیت چندانی نمی رسد. ضمن اینکه در عشق خود نیز شکست می خورد و می فهمد دختر مورد علاقه اش عاشق رالف است که حالا مجسمه ساز ماهری شده و به سرزمین خود بازگشته است.این کتاب نیز در سال 1925 برنده جایزه پولیتزر شد.
 کتاب «آرو اسمیت»یکی از شاهکارهای «سینکلرلویس»محسوب می شود که در سال 1925 منتشر شد. در این کتاب داستان زندگی و تلاش «مارتین آرو اسمیت» برای یک کشف پزشکی به تصویر کشیده شده است. مارتین که پزشکی ایده آل گراست،موفق به کشف نوعی سرم می شود که داروی اصلی نوعی بیماری گاوی کشنده است.   ولی برای آزمایش های نهایی خود به انسان هایی داوطلب نیاز دارد. به همین منظور با همکاری دوست خود،دکتر «اولیور مار»به جزیره ای می روند ولی مردم،حاضر به همکاری نمی شوند.سرانجام با تلاش های فراوان ،بومی های منطقه می پذیرند و این آزمون علمی بزرگ انجام می شود.این کتاب در سال انتشارش یعنی 1925میلادی ،موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد.
پنجمین کتابی که در فهرست معروف ترین کتاب های برنده پولیتزر قرار گرفته،«پل سن لوئیس ری»به قلم «تورنتون وایلدر» نام دارد. این کتاب بر اساس واقعه ای نوشته شده که در12 ژوئن 1714 در «لیمای» پرو رخ داده است .با پاره شدن پلی که یک قرن پیش توسط اینکاها ساخته شده بود، 5 نفر که در حال عبور از روی پل بودند جان باختند و این حادثه، کنجکاوی«جونی‌پر» یکی از راهبان ابن منطقه را برانگیخت. به اعتقاد او مرگ آنها نمی توانست بی دلیل باشد و دائم از خود می پرسد «چرا باید چنین تراژدی اتفاق بیفتد؟». به همین دلیل از تک تک افراد در مورد زندگی این 5 نفر تحقیق می‌کند که البته این پرسش و پاسخ طولانی مدت،منجر به مرگش می شود. این کتاب در 1928 لایق دریافت جایزه پولیتزر شناخته شد.
«خاک خوب»نوشته «پرل‌باک»، ششمین کتاب این فهرست است که در سال 1931 منتشر شد.این کتاب به داستان زندگی کشاورزان در چین و شرایط سخت آنها می پردازد.«وانگ لانگ»شخصیت اصلی داستان،کشاورزی است که پس از ازدواج با برده خانواده «هوانگ»،زندگی پرباری را آغاز می کند. همسرش در کار مزرعه به او کمک می کند و برداشت آنها از این زمین، آنقدر زیاد می شود که می توانند قطعه زمینی از خانواده «هوانگ» خریداری کنند. ولی پس از مدتی در اثر خشکسالی مجبور به ترک زمین خود شده،در شهر مجبور به کشیدن کالسکه های چینی و حمل مردم می شود.«وانگ» دوباره تصمیم می گیرد به زادگاهش بازگردد و بقیه زندگی خود را آنجا بگذراند.این کتاب در سال 1932 میلادی موفق به کسب جایزه پولیتزر شد.
نام کتاب «برباد‌رفته» اثر محبوب «مارگریت میچل» نیز در این فهرست دیده می شود. این کتاب که در 1936 میلادی نوشته شد و با اقبال عمومی چشمگیری رو به رو شد و هنوز هم در فهرست محبوب ترین کتاب های مردم آمریکا خودنمایی می کند.داستان اصلی کتاب ،حول زندگی دختری به نام «اسکارلت اوهارا» می چرخد که در جریان جنگ های داخلی و خونبار از مزرعه پدری اش یعنی «تارا» محافظت می کند.این کتاب نیز در سال 1937 جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.
داستان جاودانه«خوشه های خشم»که توسط جان اشتاین بک در سال 1939 خلق شد نیز یکی دیگر از این رمان های محبوب است.داستان کتاب در مورد زندگی کشاورزی به نام «جود»در اوکلاهاماست که عدم بارش باران،عرصه را بر او و خانواده اش تنگ کرده است.«جود» تصمیم می گیرد به هزاران نفر دیگر بپیوندد که در حال مهاجرت به کالیفرنیا هستند ولی پدر بزرگ خانواده با این کار مخالفت می‌کند. در هرحال این گروه نیز مهاجرت می کنند و طی سفر خود با ماجراهای زیادی روبه رو می شوند.خوشه های خشم نیز در 1940 میلادی جایزه پولیتزر را برد.
«پیرمرد و دریا» آخرین و بهترین رمان «ارنست همینگوی» است که در سال 1951 در کوبا به پایان رسید ولی یک سال بعد چاپ شد.دستمایه کتاب،جنگی حماسی بین ماهیگیر پیر و باتجربه ای به نام «سانتیاگو» و یک نیزه ماهی بزرگ در دریاست. ماهیگیر پیر که بدشانسی به او رو کرده و 84 روز بدون هیچ صیدی باقی مانده،دل به دریا می زند و برای صید ماهی،به بخش های دوردست دریا می رود. سرانجام یک نیزه ماهی بزرگ شکار می کند ولی ماهی پرتوان است و «سانتیاگو» برای داشتن آن،مجبور می شود دو روز و دو شب تلاش کند.در راه بازگشت هم با کوسه ها رو به رو می شود. به این اثر نیز در 1953 جایزه پولیتزر تعلق گرفت.
«کشتن مرغ مقلد»نوشته «هارپرلی» ،آخرین داستان این فهرست است که در 1960 منتشر شد و به ماجرای مبارزه با نژادپرستی می پردازد. «آتیکوس فینچ»،تنها وکیلی است که در اواخر دهه 30 تلاش می کند در دادگاه از مردی سیاهپوست دفاع کندکه متهم به تجاوز به زنی سفیدپوست است.البته بسیاری از دوستانش از او می خواهند از این کار دست بکشد ولی فینچ نمی پذیرد.این کتاب در سال 1961 میلادی موفق به کسب جایزه پولیتزر شد. 
جایزه پولیتزر معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در امریکا ست که هر ساله (از سال ????) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز به نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن «جوزف پولیتزر»، روزنامه‌نگار و صاحب امتیاز چند روزنامه در سده نوزدهم نامگذاری شده است.
 این جایزه هر سال در ماه آوریل(فروردین ماه)اهدا می‌شود و هم اینک گروه‌های داوری این دوره درحال شکل‌گیری و مطالعه اند.  


+ سلام ما بعد از مدتی بروز شدیم






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ